вторник, 25 марта 2014 г.

РИТОРИКА І МИСТЕЦТВО ПРЕЗЕНТАЦІЇ

РИТОРИКА І МИСТЕЦТВО ПРЕЗЕНТАЦІЇ
                                        Теоретичні питання:
1. Риторика як важлива складова мистецтва спілкування.
2. Публічний виступ як важливий засіб комунікації переконання.
3. Структура публічного виступу.
4. Мистецтво аргументації.

Вправа 1. Підготувати промову з теми „Український молодіжний сленг”, застосовуючи тактики контрактивного аналізу, вказівки на перспективу, обґрунтованих оцінок.

Вправа 2. Скласти риторичну промову, мета якої – переконати слухачів, що дотримання правил етикету створює імідж інтелігентної людини. Для аргументації використати вислови відомих людей:
1. Манери – не дрібниці, вони – плід шляхетної душі і чесності розуму (А.Теннісон).
2. Вихованість – єдине, що може привернути до тебе людей з першого погляду, бо щоб розпізнати в тебе великі здібності, потрібно більше часу (Ф.Честерфільд).
3. Не проминіть ніколи людину, не привітавши її, і добре слово їй мовте („Повчання дітям” Володимира Мономаха).
4. Хто принижує оточуючих, той ніколи не буде великий сам (Й.-Г.Зейме).
5. Добірність у звертанні краще від добірності форм; вона надасть більше насолоди, ніж картини і статуї; це найвитонченіше з усіх образотворчих мистецтв (Р.Емерсон).
6. Етикет – це розум для тих, хто його немає (Ф.Вольтер).

Вправа 3. Прочитати поради чеського письменника і соціолога Іржі Томана та виписати основні. Користуючись цими порадами, підготувати коротку розповідь про цікаву подію з вашого життя. Записати план, визначити деталі, про які піде мова в розповіді, підготувати короткий коментар до них. Записати і відредагувати текст.
Якщо ви поставили собі за мету навчитися гарно говорити, то мусите дбати про упорядкування своєї мови незалежно від того, чи йдеться про дискусію, чи про обговорення важливих справ, чи про товариську бесіду.
В якій же послідовності треба викладати інформацію (думки, події, факти)? Під час розповіді про якісь події найчастіше застосовується послідовність у часі. Якщо ви розповідаєте про якусь пригоду, то викладаєте окремі її події так, як вони насправді відбувалися: одна за одною. З погляду слухачів таке упорядкування розповіді має недолік: у більшості випадків вона починається буденно й нецікаво. Цікавими бувають, як правило, середина розповіді та її кінець.
Якщо ви хочете зацікавити слухачів своєю розповіддю, то випускайте з неї всі неістотні подробиці. Швидко, але не порушуючи послідовність, наближайтеся до розв’язки.
Упорядковуючи розповідь про події в драматичному дусі аж до самої розв’язки, не слід порушувати стислість викладу.
Якщо ви маєте на меті розповісти слухачам щось таке, чого вони досі не знають, то в процесі викладу треба йти від простого до складнішого, або від відомого до невідомого. Добре підібраний приклад чи порівняння значно полегшить розуміння змісту.
Якщо ви свідомі того, що досі ще не опанували вміння гарно розповідати, то вам необхідно тренуватися в упорядкуванні головних думок повідомлення або складанні плану розповіді перед тим, як іти в товариство, де ви будете говорити. Подумайте, в якій послідовності краще викласти окремі епізоди. І пам’ятайте, що будь-яка розповідь виграє, якщо вона стисла.

Вправа 4. Перекласти фразеологізми українською мовою, пояснити їхнє значення. З трьома (на вибір) скласти речення з відокремленими додатками, означеннями, обставинами. Яку функцію виконують фразеологізми в мовленні?
Краеугольный камень, крылатые слова, без изюминки, притча во языцех, ярмарка тщеславия, бразды правления, попасть впросак, держать ухо востро, зеленая улица, убить время.

Вправа 5. Сформулювати поради недосвідченому промовцеві „Як готуватися до виступу з науковою доповіддю.
Вправа 6. Ускладнити речення відокремленими членами з метою розширення інформації.
1. Думки філософа Г.Сковороди про „сродну працю” актуальні дотепер. 2. Граматика характеризується більшою непроникливістю для чужомовних впливів. 3. Мова бере участь у творенні людини. 4. Освіта України на сучасному етапі розвитку виходить на якісно новий щабель. 5. Кожен мовець повинен виробити звичку свідомо аналізувати свою мову. 6. Важливе значення має тон, інтонація, темп мовлення.

Вправа 7. Поставити необхідні розділові знаки, пояснити їхнє значення.
1. Говорити багато й добре є дар гострого розуму говорити мало й добре є властивістю мудрого говорити багато й погано означає дурня говорити мало й погано є ознакою безумного (Ф.Ларошфуко). 2. Оратором достойним уваги є той хто користується словом для думок а думкою для істини й доброчесності (Ф.Фенелон). 3. Держави встановлюючи певні відносини між собою мають спілкуватися на користь своєму престижу та національній гідності з урахуванням таких принципів поваги до суверенітету рівності територіальної цілісності і невтручання у внутрішні справи одна одної (З підр.). 4. Істинне красномовство на думку Ф.Ларошфуко це вміння сказати все що треба і не більше ніж треба (З підр.).

Вправа 8. Перефразувати звороти з дієприкметниками, уникаючи кальки.
Зникаючий вид, скисаючи молоко, вимірюючий прилад, підбадьорюючи тон, потрясаючий ефект,, заспокоюючий засіб, рухаючи сила, наступаючий рік, виконуючий обов’язки, колекціонуючий марки, оточуючі слова, бесідуючи пара, гальмуючий прилад, зростаючий тиск, танцюючі діти, водоплаваючі птахи.

Вправа 9. Дібрати і  записати 3-4 аргументи на підтвердження наступних думок:
1. Людина відчуває свій обов’язок лише тоді, коли вона вільна (А.Бергсон).
2. Свобода – це воля до особистої відповідальності (Ф.Ніцше).
3. Світ належить тим, хто вміє хотіти (Д.Донцов).

Вправа 10. Дібрати й записати 3-4 аргументи на підтвердження думок:
Мати вищу освіту – сьогодні престижно.
Поступливість – риса слабкої людини.

Добра, якісна освіта сьогодні в ціні.

Комментариев нет:

Отправить комментарий