вторник, 25 марта 2014 г.

Основи менеджменту освіти,

ПЛАНИ ПРАКТИЧНИХ ЗАНЯТЬ
Тема №1. Основи менеджменту освіти
(2 години)
Мета: ознайомитися з концептуальними положеннями сучасних теорій менеджменту освіти, проаналізувати освітню систему як об’єкт наукового управління, дати характеристику закономірностей і основних принципів управління освітніми системами.
План:
1.      Сучасні теорії соціального управління.
2.      Освітня система як об’єкт наукового управління.
3.      Закономірності і принципи управління освітніми системами.
4.      Типи керівників.
5.      Чинники менеджерської діяльності в освітянській сфері.
6.      Моделі ідеального керівника.
Література:
1.  Калініна Л., Михайленко Т., Бурма В. Історичний контекст розвитку теорій менеджменту // Освіта і управління. – 2003. – Т.6. - № 2. – С. 63 – 72.
2.  Федоров В.Д. Менеджмент закладу освіти, менеджер закладу освіти: психологічні засади. – Кам’янець-Подільський, 2004. – 224 с.
3.  Наука управляти: з історії менеджменту. Хрестоматія. К., 1993.
4.  Коломінський Н.Л. Психологія менеджменту в освіті (соціально-психологічний аспект). – К., 2000.
5.  Щекин Г.В. Теория социального управления. – К., 1996
6.  Сантурова С.М. Менеджмент в образовании: Теория и практика. – М., 1993.
7.  Управление – это наука и искусство: А.Файоль, Г.Эмерсон, Ф.Тейлор, Г.Форд. – М., 1992
8.  Єльникова Г. Управлінська компетентність. – К., 2005. – С. 73-82.
9.  Павлютенков Є.М., Крижко В.В. Основи управління школою. – Харків, 2006. – С. 98-102.
10.              Хміль Ф.І. Основи менеджменту. – К., 2003. – С. 414-423.

Контрольні питання та завдання:
1.      Охарактеризуйте автократичний тип керівника. Яка педагогічна ситуація в освітянській організації передбачає вибір менеджером саме такого типу управління колективом?
2.      Які риси характеризують демократичний тип керівника навчального закладу?
3.      Визначте найприкметніші риси ліберального типу керівника. Які характеристики цього типу керівництва є гальмівними в управлінні педагогічним колективом?
4.      Які фундаментальні зміни в житті суспільства суттєво впливають на менеджерську діяльність в освітянській сфері?
5.      Назвіть риси ідеалізованої моделі керівника навчального закладу. В чому полягає гнучкість управління педагогічним колективом?


Тема № 2. Вплив соціальних інститутів на розвиток системи управління освітою в Україні
(2 години)
Мета: вивчити нормативно-правову базу управління освітніми закладами; з’ясувати функціональні параметри державно-суспільної системи управління освітою; ознайомитися із повноваженнями органів громадського самоврядування у навчальних закладах; зрозуміти структуру органів управління освітою в Україні та визначити основні напрямки їх роботи.
План:
1.                  Державно-суспільна система управління освітою. Структура органів управління освітою в Україні.
2.                  Органи громадського самоврядування у навчальних закладах.
3.                  Нормативно-правова база управління освітою в Україні.
4.                  Сутність та особливості керівництва. Діапазон керівництва.
5.                  Лінійне і функціональне керівництво.
6.                  Характеристика жорсткого вертикального і м’якого горизонтального управління навчальним закладом.
7.                  Необхідність і сутність влади в менеджменті освіти. Види та баланс влади. Форми влади керівника.
Література:
1.                  Закон України “Про освіту” // Виховна робота в закладах освіти України. Вип. ІІ. – К., 1998
2.                  Законодавство України про освіту. – К., 2002
3.                  Луговий В.І. Управління освітою. – К., 1997
4.                  Маслов В.І. Теоретичні основи педагогічного менеджменту. – К., 1997
5.                  Онишків З.М. Основи школознавства. – Тернопіль, 2003.
6.                  Орбан Л.Е. Психологія управління. – К., 2003
7.                  Освіта України: Нормативно-правові документи. – К., 2001
8.                  Циба В.Т. Соціологія особистості: системний підхід (соціально-психологічний аналіз). – К., 2000
9.                  Шкатулка В.И. Образовательное право. – М., 2001
10.              Єльникова Г. Управлінська компетентність. – К., 2005. – С. 63-72.
11.              Павлютенков Є.М., Крижко В.В. Основи управління школою. – Харків, 2006. – С. 106-128.
12.              Хміль Ф.І. Основи менеджменту. – К., 2003. – С. 423-434.

Контрольні питання та завдання

1.      Поясніть зміст поняття «керівництво».
2.      Назвіть ролі, які виконує керівник навчального закладу в управлінні педагогічним колективом.
3.      Схарактеризуйте лінійне і функціональне керівництво. Які чинники впливають на їх формування?
4.      В чому полягає жорсткість вертикального і м’якість горизонтального управління навчальним закладом?
5.      Поясніть зміст поняття «влада в менеджменті». Які чинники впливають на формування відносин між керівником і підлеглими в педагогічному колективі?
6.      Назвіть види влади. В чому полягає зміст явища балансу влади? Яким чином це позначається на роботі навчального закладу?
7.      Назвіть форми влади керівника. Які принципи діяльності керівника регулюють процес управління закладом освіти?


Тема № 3. Основи управління загальноосвітнім навчальним закладом
(2 години)

Мета: визначити основні функції внутрішньо–шкільного управління,    з’ясувати змістовні параметри діяльності з внутрішньо–шкільного управління, окреслити тенденції розвитку школи як педагогічної системи і об’єкта наукового управління; зрозуміти функціональні обов’язки директора загальноосвітнього навчального закладу та його заступників; ознайомитися із напрямками та специфікою внутрішньо–шкільного контролю; визначити завдання державного контролю роботи загальноосвітнього навчального закладу.
План:
1.                  Особливості внутрішньо–шкільного управління.
2.                  Зміст, види і методи внутрішньо–шкільного контролю.
3.                  Інспектування загальноосвітніх навчальних закладів.
4.                  Поняття наукової організації праці педагога (НОПП).
5.                  Принципи НОПП.
6.                  Напрями оптимізації праці педагога.

Література:
1.                  Бондар В.І. Теорія і технологія управління процесом навчання в школі. – К., 2000.
2.                  Исаев И.Ф. Школа как  педагогическая система: основы управления. – М., 1997.
3.                  Конаржевский Ю.А. Внутришкольный менеджмент. – М., 1993.
4.                  Менеджмент в управлении школой / Под ред. Т.И.Шамовой. – М., 1992.
5.                  Наука управління загальноосвітнім навчальним закладом. – Харків, 2004.
6.                  Онишків З.М. Основи школознавства. – Тернопіль, 2003.
7.                  Хрыков Е.Н. Теоретические основы внутришкольного управления. – Луганск, 1999.
8.                  Бондар В. Дидактичнее забезпечення управління процесом навчання // Освіта і управління. – 1997. – Т. 1. - № 2. – С. 85-101.
9.                  Карташов П.И. Внедрение рекомендаций педагогической науки в практику. – М., 1984.
10.              Національна доктрина розвитку освіти // «Освіта України». – 2002. - № 33.
11.              Онишків З.М. Основи школознавства. – Тернопіль, 2003. – С. 20-25.
12.              Маслов В., Шаркунова В. Принципи менеджменту в установах освіти // Освіта і управління. – 1997. – Т. 1. - № 1 – С.77-84.
13.              Ярмаченко М.Д. Деякі методологічні питання управління системою освіти в Україні // Шлях освіти. – 1996. - № 2. – С 15.

Контрольні питання та завдання

1.      Поясніть зміст поняття «лідер» в теорії менеджменту. Визначте особливості справжнього лідера-управлінця навчального закладу.
2.      Назвіть типи лідерів та схарактеризуйте їх діяльність в закладі освіти.
3.      Як представники теорії підходу з позиції особистих якостей розуміють природу справжнього лідера? Чи можна поширювати їх думки в управлінській діяльності керівника навчального закладу?
4.      Схарактеризуйте типи лідерства відповідно до теорії поведінкового підходу. Спробуйте змоделювати системи відносин між керівником і підлеглими в навчальному закладі, спираючись на теорію поведінкового підходу.
5.      Як теорія ситуаційного підходу пояснює природу лідерства і стилів керівництва?
6.      Поясніть зміст поняття «наукова організація праці педагога».
7.      Поясніть зміст поняття «принципи НОПП».
8.      Назвіть групи принципів НОПП.
9.      Дайте характеристику принципам дій.
10.  Назвіть форми планування роботи педагога.
11.  Схарактеризуйте принципи організації вимірювань.
12.  Назвіть основні вимоги до нормування, обліку та контролю праці педагога.
13.  Дайте характеристику принципам загального призначення.
14.  Які чинники впливають на ефективність роботи вчителя з точки зору НОПП?
15.  Визначте мету та головні завдання вищого навчального закладу відповідно до Закону України «Про вищу освіту».
16.  Схарактеризуйте напрямки діяльності вищого навчального закладу.
17.  Дайте характеристику структурним підрозділам вищої школи (кафедра, факультет).
18.  Назвіть і схарактеризуйте основні принципи управління вищими навчальними закладами.
19.  Поясніть зміст стратегічних, практичних та оперативних завдань управління вищою школою.
20.  Хто здійснює безпосередньо управління вищим навчальним закладом?
21.  Назвіть функціональні обов’язки ректора (президента), декана та завідувача кафедри.


Тема № 4 Особливості системи управління освітою в зарубіжній школі
(2 години)
Мета: ознайомитися із специфікою організації системи управління освітою за кордоном; з’ясувати загальні засади педагогічної інноватики та основні принципи управління інноваційними освітніми процесами в зарубіжній школі; окреслити особливості інноваційної педагогічної діяльності в освітянській сфері управління інших країн.
План:
1.                  Характеристика освітянських управлінських структур та принципів керування навчально-виховним процесом за кордоном.
2.                  Структура шкільної інспекції.
3.                  Зміст роботи шкільної інспекції.
4.                  Особливості організації та проведення інспектування.
5.                  Інноваційні процеси в зарубіжній системі управління освітою.
Література:
1.                  Андрущенко В.П. Роздуми про освіту: статті, нариси, інтерв’ю. – К., 2004.
2.                  Бебик В.М. Менеджмент освіти глобального суспільства // Глобалізація і Болонський процес: проблеми і технології. – К., 2005.
3.                  Вульфсон Б.Л. Управление образованием на Западе: тенденции централизации и децентрализации // Педагогика. – 1997. - № 2. – С. 110-117.
4.                  Дичківська І.М. Інноваційні педагогічні технології. – К., 2004.
5.                  Корнетов Г.Б. Гуманистическое образование: традиции и перспективы. – М., 1993.
6.                  Курдюмова И.М. Местные органы управления образованием в Великобритании // Педагогика. – 1998. - № 7. – С. 15-21.
7.                  Маслов В.І. Теоретичні основи педагогічного менеджменту. – К., 1997.
8.                  Хейнеман С.П. Образование в странах Восточной Европы и Средней Азии: политика реформ // Педагогика. – 1995. - № 1. – С. 20-27.
9.                  Юсуфбекова Н.Р. Общие основы педагогической инноватики. Опыт разработки теории инновационных процессов в образовании. – М., 1991.
10.              Онишків З.М. Основи школознавства. – Тернопіль, 2003. – С. 120-124.
11.              Про підсумки проведення за новою процедурою акредитації та подальші шляхи її вдосконалення // Інформаційний збірник МОН України. – 2003. - № 1.

Контрольні питання та завдання

1.      На основі яких нормативних документів здійснюється в нашій  країні управління освітою?
2.      Назвіть органи держаного управління освітою в Україні.
3.      Яки орган держаного управління є центральним? Які його повноваження?
4.      Хто на місцях безпосередньо здійснює управління ЗНЗ?
5.      Кому підпорядковані вищі навчальні заклади?
6.      Поясніть зміст поняття «ліцензування».
7.      В чому полягає мета ліцензування ЗНЗ?
8.      Які матеріали подаються на ліцензійну експертизу?
9.      Назвіть функціональні повноваження регіональної експертної ради.
10.  На якій термін видається ліцензія ЗНЗ?
11.  Який державний документ реєструє навчальні заклади в Україні?
12.  В чому полягає зміст атестації ЗНЗ?
13.  Чим процедура ліцензування відрізняється від атестації?
14.  Назвіть термін проведення чергової атестації.
15.  В яких випадках проводиться позачергова атестація?
16.  Які державні органи мають право на проведення атестації ЗНЗ?
17.  Схарактеризуйте роботу атестаційної експертної ради.


Питання до заліку

1.      Поняття про менеджмент.
2.      Класичний напрямок менеджменту (Ф. Тейлор, М. Вебер, А. Файоль).
3.      Неокласичний менеджмент (Є. Мейо, А. Маслоу, Д. Макгрегорі).
4.      Модерні теорії менеджменту (теорія систем, теорія ситуаційного підходу, теорія організацій, що навчаються).
5.      Вітчизняні дослідження в галузі освітнього менеджменту.
6.      Поняття про педагогічний менеджмент.
7.      Поняття про управління. Загальні ознаки управління.
8.      Система управління. Системні правила управління.
9.      Поняття цільового управління.
10.  Рівні управління.
11.  Сутність управлінської діяльності.
12.  Моделі управління.
13.  Поняття керівництва.
14.  Типи керівників.
15.  Поняття влади в педагогічному менеджменті.
16.  Стилі керівництва.
17.  Природа лідерства в системі управління освітою.
18.  Типи лідерів.
19.  Теорії лідерства.
20.  Моделі ідеального керівника навчального закладу.
21.  Освітня система як об’єкт управління.
22.  Принципи управління освітою.
23.  Закономірності управління освітніми системами.
24.  Методи управління освітою.
25.  Функції управління освітою.
26.  Чинники менеджерської діяльності в Україні.
27.  Лінійне і функціональне керівництво.
28.  Характеристика м’якого горизонтального і жорсткого вертикального управління навчальним закладом.
29.  Види та баланс влади. Форми влади керівника освітнього закладу.
30.  Поняття наукової організації праці педагога (НОПП).
31.  Принципи НОПП.
32.  Напрями оптимізації праці педагога.
33.  Державно-суспільна система управління освітою.
34.  Фактори розвитку системи управління освітою.
35.  Управлінські структури в сучасному освітньому просторі.
36.  Нормативно-правова база державно-суспільного управління освітою в Україні.
37.  Структура органів управління освітою в Україні.
38.  Педагогічна рада школи.
39.  Завдання, напрями діяльності і структура вищого навчального закладу.
40.  Принципи управління вищим навчальним закладом.
41.  Структура управління вищим навчальним закладом.
42.  Планування роботи загальноосвітнього навчального закладу.
43.  Облік роботи загальноосвітнього навчального закладу.
44.  Мета проведення атестації педагогічних працівників.
45.  Правила проведення атестації педагогічних працівників.
46.  Порядок проведення атестації.
47.  Функціональні повноваження атестаційних комісій.
48.  Органи громадського самоврядування в системі управління освітніми закладами.
49.  Особистість у системі соціального управління.
50.  Акмеологічні засади становлення професійної компетентності особистості.
51.  Психологія управління освітою: правила, закони і практика.
52.  Концепція спрямованої самоорганізації в управлінні освітою.
53.  Основні функції внутрішньо–шкільного управління.
54.  Особливості внутрішньо–шкільного управління в сучасних умовах.
55.  Функціональні обов’язки директора загальноосвітнього навчального закладу та його заступників.
56.  Інформаційне забезпечення процесу управління загальноосвітнім навчальним закладом.
57.  Розвиток управлінських функцій керівника навчального закладу.
58.  Культура і управління навчальним закладом.
59.  Система контролю навчально-виховного процесу в середній школі.
60.  Зміст внутрішньо–шкільного контролю, вимоги до нього.
61.  Види і методи внутрішньо–шкільного контролю.
62.  Структура шкільної інспекції.
63.  Зміст роботи шкільної інспекції.
64.  Особливості організації та проведення інспектування.
65.  Ліцензування загальноосвітнього навчального закладу.
66.  Атестація загальноосвітнього навчального закладу.
67.  Загальні засади педагогічної інноватики.
68.  Основні принципи управління освітніми процесами.
69.  Особливості інноваційної педагогічної діяльності в системі управління освітою.
70.  Інноваційні тенденції в сучасному світі.
71.  Системи управління освітою в зарубіжній школі.
72.  Шляхи модернізації системи управління освітою за кордоном.


Комментариев нет:

Отправить комментарий