ПРАКТИЧНЕ
ЗАНЯТТЯ №5
КУЛЬТУРА УСНОГО ФАХОВОГО
СПІЛКУВАННЯ
Теоретичні
питання:
1. Особливості усного спілкування.
2. Індивідуальні та колективні форми фахового
спілкування:
а) діалог;
б)
монолог;
в)
полілог.
Вправа
1. Усно змоделювати ситуацію: Вам треба подякувати
старшому за віком колезі за послугу. Як це краще зробити?
Вправа
2. Змоделювати діалоги:
а) осіб, одна з яких висловлює пропозицію, інша – відмову;
б) діалог, в якому висловлюється незадоволення вчинком колеги з
можливими відповідями на висловлені зауваження;
в) для поздоровлення колеги
(начальника, підлеглого) з ювілеєм.
Вправа
3. Записати стереотипні висловлювання, як
використовуються:
а) для розради людини, її заспокоєння;
б) для привітання старшої за
віком людини;
в) при зверненні до незнайомої особи.
Вправа
4. Змоделювати бесіду (на вибір):
а) між студентом і директором
інституту;
б) між керівником установи і підлеглим;
в) між роботодавцем і особою, яка прийшла
на співбесіду.
Вправа
5. Представити доповідача на засіданні.
Вправа
6. Пояснити, як Ви розумієте подане нижче східне
прислів’я.
Треба слухати не лише вухами, а й розумом. Аби не
бути подібним до осла, який, несучи вантаж, знає тільки його тягар, але не відрізняє
золото, що дзвенить, від дров, які стукотять.
Вправа
7. Прочитати пари речень. Виправити помилки, які
зробив комп’ютер в українському варіанті.
1.
Багато
державних заснувань було представлено на цій виставці (Много
государственных учреждений было представлено на этой выставке).
2.
Учора
урочисто відзначили підставу суспільства (Вчера
торжественно отметили основание общества).
3.
Шкода, що все
так утворилось (Жаль, что все так получилось).
4.
Ці процеси
посилилися після висновку мирної угоди (Эти процессы
усилились после заключения мирного соглашения).
5.
Він мав гарне
утворення (Он имел хорошее образование).
6.
Ці обмеження
згодом наймалися (Эти ограничения со временем снимались).
7.
В цю справу
вкладалися значні засоби (В это дело были вложены
значительные средства).
8.
Первісно-общинний
будуй – найдавніший будуй на Землі (Первобытно-общинный
строй – самый древний строй на Земле).
9.
Нам не
вирішувалося довго гуляти ввечері (Нам не разрешалось
долго гулять вечером).
10.
Цей документ
надає право звістки педагогічну діяльність (Этот документ
дает право вести педагогическую деятельность).
Вправа
8. Продовжити перелік реплік і висловлювань, що
стимулюють розумову активність під час бесіди.
·
Дуже цікава
думка (ідея)...
·
Правильно,
але потрібно конкретизувати...
Вправа
9. Провести гру „Захоплення ініціативи в діалозі”.
Два учасника сідають у центрі кола. Один із них починає діалог на професійну
тему, а другий повинен переключити співрозмовника на свою тему. Робити це треба
ввічливо, але наполегливо.
Вправа
10. Вибрати із дужок правильний
варіант слова; обґрунтувати свій вибір.
Під час бесіди слід контролювати психологічний
стан як свій, так (і, й) співрозмовника. Якщо хтось (із, з, зі) учасників спілкування
збуджується, то варто дати йому можливість заспокоїтися, (і, й) тільки після цього
продовжувати бесіду. Результат бесіди не завжди може задовольнити обох
співрозмовників, бо наслідком обговорення може стати (й, і) „так, (і,
й)
„ні”. Наприкінці бесіди доцільно висловити сподівання на подальше
співробітництво, подати себе так, щоб залишити (в, у) співрозмовника добру
згадку про себе. Прощаючись, бажано поводитися так, щоб між співрозмовниками
виникло почуття „ми”.
Звичайно, процес перебігу бесіди залежить від
індивідуальних особливостей співрозмовників, їх (у, в)міння взаємодіяти
відповідно до етичних вимог (й, і) психологічних
механізмів спілкування та відповідної установки на результат бесіди (й,
і)
співрозмовника. Тому для ефективного ведення ділової бесіди важливо розвивати (у,
в)
собі такі риси: комунікативні (зокрема, віру в себе, ввічливість,
життєрадісність, позитивне ставлення до критики, тактовність); робочі (зокрема,
старанність, ініціативність, добру пам’ять, адаптивність, правдивість) (З
підручника).
Комментариев нет:
Отправить комментарий