ПРАКТИЧНЕ
ЗАНЯТТЯ №4
РИТОРИКА І МИСТЕЦТВО ПРЕЗЕНТАЦІЇ
Теоретичні питання:
1. Культура сприймання публічного виступу.
2. Слухання, його види.
3. Техніка активного слухання.
4. Види запитань.
Вправа
1. Підготувати повідомлення на тему „Закони логіки”,
скориставшись навчальним посібником Мацько Л.І., Мацько О.М. Риторика. – К.:
Вища школа, 2003. – С.118-126. Записати різни типи запитань: провокаційне
запитання, запитання-думка, уточнююче запитання, запит на додаткову інформацію,
вбудовані запитання.
Вправа 2. Підготувати виступи, у яких ви могли б використати наступні цитати:
1. Неук має велику перевагу перед освіченою
людиною: він завжди задоволений собою (Наполеон).
2. Ніколи не думайте, що ви вже все знаєте. І хоч
би як високо не оцінили вас, завжди майте мужність сказати про себе: я – неук
(І.Павлов).
3. Любов виникла з любові, і коли хочу, щоб мене
любили, я сам перший люблю (Г.Сковорода).
Вправа 3. Проілюструвати прикладами істинність або хибність наведеного твердження.
Звичка
постійно хитрувати – ознака обмеженості розуму, і майже завжди трапляється так,
що той, хто вдається до хитрощів, аби прикрити себе в одному місці, відкривається
в іншому (Ф.Ларошфуко).
Вправа 4. Підготувати агітаційну промову, мета якої – переконати однокурсників у
необхідності досконалого знання управлінцями, юристами, перекладачами,
журналістами державної мови.
Вправа 5. З’ясувати, які правила спілкування випливають із вислову відомого
російського письменника Л.М.Толстого: „Люди
вчаться, як говорити, а головна наука – як і коли мовчати”. Сформулювати ці
правила і навести відповідного змісту українські прислів’я.
Вправа 6. Заповнити таблицю за зразком, поданим у першому рядку.
Складові
техніки мовлення
|
Критерії
оцінки мовлення оратора
|
||
Позитивні
|
Негативні
|
||
1.
|
Дихання
|
безшумне, спокійне, вільне, рівномірне, через ніс
|
натужне, шумне, через рот, позачергове вдихання
|
2.
|
Голос
|
|
|
3.
|
Дикція
|
|
|
4.
|
Темп
|
|
|
5.
|
Пауза
|
|
|
6.
|
Інтонація
|
|
|
7.
|
Наголос
|
|
|
Вправа 7. Розкрити дужки, побудувати словосполучення з підрядним зв’язком керування.
За потреби вживати прийменники.
Додержати (слово), оволодіти (ситуація), опанувати
(професія), називати (ім’я), радіти (успіхи),
звернутися (адреса), надсилати (адреса), мешкати (адреса), спілкуватися
(Інтернет), згідно (закон), півтора (рік)
Вправа
8. Прокоментувати відомий вислів і з’ясувати роль і
функції запитань у спілкуванні.
Уміння
ставити розумні запитання вже ж важливою й необхідною ознакою розуму чи
проникливості (І.Кант).
Вправа 9. До поданих словосполучень дібрати слова-синоніми.
Ставити питання, давати оцінку, надавати
інформацію, узяти в борг, приймати рішення, надати допомогу, велика кількість
варіантів, підвести риску, узяти зобов’язання, вести контроль, нести відповідальність.
Вправа
10. Прокоментувати пораду видатного
англійського філософа Ф.Бекона щодо доцільності запитань. Перекладіть текст
українською мовою і сформулювати відповідну рекомендацію співрозмовникам.
Тот,
кто задает много вопросов, много узнает и много получает. В особенности, если
его вопросы касаются предметов, хорошо известных тем лицам, кого он спрашивает,
ибо тем самым он предоставляет им случай доставить себе удовольствие в
разговоре, а сам постоянно обогащает свой ум знаниями. Однако его вопросы не
должны быть слишком трудными, дабы разговор не походил на экзамен. Он также
должен поступать так, чтобы и всем остальным людям была предоставлена
возможность говорить в свою очередь.
Комментариев нет:
Отправить комментарий