суббота, 15 марта 2014 г.

Сучасні тенденції розвитку світового ринку молока та молокопродуктів

 

Сучасні тенденції розвитку світового ринку молока та молокопродуктів


Динаміка розвитку світового ринку молока протягом останнього десятиріччя свідчить про підвищення інвестиційної привабливості галузі, що зумовлено підвищенням життєвого рівня населення, а отже і їх купівельної спроможності. Тенденцію до стабільного нарощування виробництва молока слід вважати цілком закономірною у зв’язку із значним збільшенням чисельності населення на планеті та збільшенням споживання молокопродуктів в країнах Азії.
Світове виробництво всіх видів молока становить майже 750 млн. т., з яких близько 638 млн. т. (85%) - коров'яче. Щорічні темпи збільшення обсягів світового виробництва молока протягом останніх30 років становили в середньому 1-2% в рік. Найбільшими виробниками молока є країни ЄС (загалом 150 млн. т.), Індія – 110 млн. т., США з 85 млн. т., Китай – 40 млн. т., Пакистан і Росія – по 34 млн. т. молока в кожній. Абсолютним лідером за обсягом виробництва коров’ячого молока є США, на частку яких припадає близько 15% загальносвітового обсягу.Індія забезпечує близько 10% виробництва у світі, третю позицію займає Китай. Динаміку світового виробництва коров’ячого молока у світі в 2006-2012 рр. наведено в табл.1. 
Таблиця 1.
Динаміка виробництва молока у світі та Україні в 2006-2012 рр.
Показник
2006
2008
2010
2012
Відхилення 2012р. до 2006р.
Світ, тис. т.
560081,3
583135,2
599615,1
637134,3
77053
Україна, тис. т.
13017,1
11523,8
10977,2
11432,6
-1584,5
Частка України у виробництві, %
2,32
1,98
1,83
1,79
-
Наведені в табл. 1 дані свідчать про зниження частки України у світовому виробництві молока у 2006-2012 рр., що зумовлює поступову втрату позиції на світовому ринку молока.  При цьому провідні світові компанії поступово збільшують свою частку на світовому ринку молокопродуктів (табл. 2).З наведеного переліку провідних виробників молокопродуктів у світі, шість організовано у формі кооперативу і контролюють виробничі потужності в інших країнах, зокрема в Україні (наприклад Danone, Lactalis).
Таблиця 2.
Найбільші компанії-виробникимолокопродуктів у світі за 2012 р.
№ п/п
Назва компанії
Країна
Обсяг виробництва (млрд.дол.США)
1.      
Nestle
Швейцарія
25,9
2.      
Danone
Франція
19,5
3.      
Lactalis
Франція
18,8
4.      
Fonterra
Нова Зеландія
15,7
5.      
FrieslandCampina
Нідерланди
13,4
6.      
DairyFarmers
США
13,0
7.      
DeanFoods
США
11,7
8.      
ArlaFoods
Данія/Швеція
10,3
9.      
KraftFoods
США
7,7
10.                        
Meiji
Японія
7,4












СУЧАСНІ ТЕНДЕНЦІЇ  РОЗВИТКУ МЯСНОГО ПТАХІВНИЦТВА
У СВІТІ
Забезпечення потреб населення в багатьох країнах світу в основних видах тваринницької продукції задовольняється, значною мірою, за рахунок розвитку галузі птахівництва. Важлива увага розвитку м’ясного птахівництва приділяється Продовольчою та сільськогосподарською організацією ООН (ФАО), оскільки  ефективне функціонування підприємств птахопродуктовогопідкомплексу дозволяє розв’язати окремі питання забезпечення продовольчої безпеки.  За прогнозами ФАО до 2022 р. світове виробництво мяса птиці зросте до 129,1 млн. т (з яких  близько 114 млн. т  - курятина). Середньорічні темпи збільшення обсягів виробництва в прогнозований період передбачаються на рівні 2% на рік. Мясне птахівництво відноситься до галузей з найвищими темпами зростання виробництва продукції у світі, перша за все, у зв’язку з впровадженням інтенсивних  технологій утримання птиці.  Протягом 2013-2022 рр., за прогнозами Міністерства сільського господарства США (USDA), споживання м’яса  в країнах що розвиваються  зростатиме  в середньому на 2,4 %  на рік у порівнянні з 0,9 %  в розвинених країнах. Прогнозне споживання м’яса птиці  в країнах що розвиваються зростатиме швидшими темпами (на 2,8 % на рік), що набагато швидше ніж на свинину (2,2%) і яловичину (1,9 %), що свідчить про комерційну привабливість розвитку даного сегменту світового ринку м’яса. Динаміку світового виробництва м’яса птиці в 2000-2013 рр. наведено в таблиці 1.









Таблиця 1.
Динаміка виробництво мяса птиці в різних регіонах світу
в 2000-2012 рр. (млн. т)
Регіон
2000
2005
2008
2010
2012
Африка
2,8
3,3
4,0
4,5
4,7
Азія
18,6
22,4
26,2
29,1
31,1
Пн. та Пд. Америка
27,1
32,7
37,4
38,6
40,2
Європа
9,3
10,9
12,1
13,9
15,2
Океанія
0,7
0,9
1,0
1,1
1,3
Світ
58,5
70,2
80,6
87,2
92,5


Позитивна динаміка спостерігається і в споживанні мяса птиці в перерахунку на одного жителя в різних регіонах світу (табл.2).
Таблиця 2.
Динаміка споживання мяса птиці в перерахунку на одну особу в різних регіонах світу в 2000-2009 рр.
Регіон
2000
2003
2005
2007
2009
Африка
4,2
4,7
4,7
5,2
5,5
Азія





Пн. та Пд. Америка
31,8
33,3
34,3
36,1
35,9
Європа
16,0
18,3
19,3
20,3
21,9
Океанія
30,2
33,6
35,7
37,0
35,7
Світ
11,1
11,8
12,3
13,1
13,6

Наведені в табл.2 дані свідчать про позитивну зростаючу динаміку споживання м’яса птиці в країнах Європи  - з 16 кг у 2000 р.  до майже 22 кг в 2009 р. в перерахунку на одну особу або на 37 %. Темпи зростання споживання м’яса птиці у світі за аналізований період становили лише 23 %.  Водночас споживання м’яса птиці в країнах ЄС за цей період  зросло з 19,8 кг до 22,2 кг  в перерахунку на одну особу. Найвищі показники споживання м’яса птиці в Європі в перерахунку на одного жителя характернів 2009 р. для Великобританії (32,2 кг) Португалії (28,7) Мальти та Ірландії (по 26,0 кг.). В Україні споживання мяса на одну особу становило у 2009 р.  лише 23,3 кг.  та збільшилося до 24,4 кг у 2013 р.
       Слід зазначити, що експорт м’яса птиці перетворився на перспективний напрям підприємницької діяльності в країнах Європи. За 2000-2011 рр.  експорт м’яса птиці в Європі зріс з 1,8 млн. т до 3,5 млн. т, що формує майже 28 відсотків від загальносвітового обсягу. Провідними експортерами курячого м’яса в Європі є  Нідерланди, Франція, Бельгія, Польща, Німеччина та Україна. Наприклад, експорт м’яса птиці з Польщіза 2000-2011 рр. зріс з 31,0 тис. т до 304,0 тис.т.
      В експорті м’яса птиці з України домінує курятина. У 2013 р. експортм’яса птиці здійснювався  Україною в 70 країн світу на 232,1 млн. дол. США, в т.ч. на ринок країн ЄС з огляду на його перспективність та високу внутрішню споживчу місткість.












Комментариев нет:

Отправить комментарий