Експлуатаційні
характеристики машин.
Основними показниками є
продуктивність,потужність та якість
продукції.
Наприклад,знос
черв*яка черв*ячного пресу призводить до
вират продуктивності та погіршення якості розплаву полімеру.
Надійність-це
здатність об*єкту виконувати задані функції,зберігаючи у часі значення
встановлених експлуатаційних показників в заданих межах,відповідних заданим
режимам і умовам використання,технічного обслуговування,зберігання і
транспортування.
Надійність машини
забезпечують бездоганністю її конструкції,технологією виготовлення і
експлуатації.
Довговічність-це
здатність об*єкту зберігати працездатність до граничного стану при встановленні
системі технічного обслуговування і ремонтів.
Граничний стан
експлуатації визначається або економічними причинами або порушенням умов
безпеки,або виходом машини з заданих меж експлуатаційних параметрів.
Наробка-тривалість або об*єм роботи об*єкта.
Коефіцієнт технічного використання:
Кт.в.=Тб/(Тв+То)=Со/Сб,
Тб-час безвідмовної роботи на протязі року,
То-час простою на ремонті і профілактичному огляді.,
Сб-норма видобутку машини при безвідмовній роботі впродовж року,
Со-дійсна виробка при наявності відмов на протязі року.
2.Фізичний знос.
Фізичний знос
машини-результат тимчасового або постійного руйнування її елементів.В результаті чого машина перетає
задовольняти висунутим вимогам.
Визначають фізичний
знос:
1роду
знос-знос,створюваний при експлуатації під дією навантаження.
2роду-знос
устаткування при його зберіганні.
Знос нової
деталі=0,знос бракованої деталі 100%.
Знос,обумовлений
силами тертя є основним.
Швидкість зносу-це
абсолютний знос деталі в часі,виражений в лінійних,масових чи об*ємних
одиницях.
Економічною оцінкою
фізичного зносу є критерій:
Qp-собівартість ремонту деталі,вузла устатування
Qн-собівартість виготовлення нової деталі
Δ-залишковий фізичний знос,5-8%.
Якщо ɖфіз=100%,то
ремонтувати деталь не доцільно.
3.Моральний знос.
Моральний знос
устаткування-це нерентабельність його експлуатації по зрівнянню з новим
виготовленням устаткування.Визначення морального зносу дав Карл Маркс.
Існують 2 форми:
1.Втрата дійсної
вартості в міру того,як машина такої ж конструкції починає виготовлятися
дешевше.
2.Втрата дійсної
вартості устаткування у зв*язку з появою більш продуктивних машин такого ж
призначення.
Економічний
критерій морального зносу:
Q-початкова вартість устаткування
Qв-знецінювання початкової вартості під впливом технічного прогресу.
Qзаг-вимірювач загального зносу машин в частинах
початкової вартості.
Коефіцієнт Qзаг і Qm розраховуються при підрахунках собівартості ремонтних
робіт.
4.Види тертя у машинах.
Робота вузлів машин
пов*язана з відносним переміщенням суміжних поверхонь деталей.
Підвищення якості
ремонту спирається на знання закономірностей механізму процесу зношування.
Тертя-опір,який
виникає при переміщенні деталей,елементів і частин цих елементів.
Сила тертя
направлена в сторону,протилежну зрушую чому зусиллю.
Розпізнають тертя
внутрішнє і зовнішнє.Внутрішнє тертя виникає при відносному переміщенні
частинок самого матеріалу.
Зовнішнє тертя
виникає при взаємодії твл,які знаходяться у взаємному приляганні.
Існують
різноманітні гіпотези тертя:
1.Гіпотези,які
пояснюють тертя механічною взаємодією поверхневих жорсткостей.
2.Гіпотези,які
пояснюють тертя молекулярною взаємодією,в результаті чого виділяється велика кількість теплоти,яка
спричиняє роздрібнення окремих кристалів,структурні перевтілення,пластичну
деформацію.
3.Гіпотези спільної
механіко-молекулярної взаємодії поверхонь тертя.
Зовнішнє тертя
розподіляється на тертя ковзання і тертя кочення.
5.Знос деталей машин і його фізична сутність.
Знос деталей машин проявляється в поступовій
зміні форми,розмірів і властивостей матеріалу деталей.
В теперішній час
використовується класифікація,яку запропонував Хрущов:
1.Механічний знос
2.Молекулярно-механічний.
3.Корозійно-механічний.
Механічний знос викликається
силами тертя при ковзанні однієї деталі по другій
В цьому разі
виникає руйнування поверхні в результаті пружних і пластичних деформацій
поверхневих прошарків.
При МЗ
спостерігається зминання, абразивний знос,втомлювальне зношування. Найсерйозніший
вид-абразивний знос.
Спостерігається при
роботі таких суміжних деталей,як
вал-підшипник,поршень-циліндр,плунжер-ущільнення.
Молекулярно-механічний
знос полягає у явищі молекулярного
зцеплення з послідуючим
руйнуванням в цих місцях.
Спостерігається при
недостатньому змащенні та щільному контакті поверхонь.
Корозійний знос
виявляється в результаті хімічної або
електрохімічної дії на матеріал деталей зовнішнього середовища або
перероблюваних продуктів.
Спостерігається роз*їдання поверхонь і поява раковин,метал втрачає
механічну міцність.
6.Основні фактори процесу
зношування .
На знос деталей устаткування в процесі експлуатації впливають наступні фактори:
1.граничний тиск на поверхню тертя
Із збільшенням допустимого тиску знос збільшується.При сухому терті
швидкість знос пропорційна питомому тиску.
Dm/dt-масова швидкість зносу
C-коефіцієнт пропорційності
P-питомий тиск
2.твердість поверхонь деталей
Деталь,яку більш важко виготовити
роблять більш твердою.Чим більша твердість поверхні,тим вона більш
зносостійка.Але при цьому знижується ударна в*язкість поверхневого шару і знижується втомлю вальна
міцність.
3.властивості матеріалів деталей тертя
Чим більше структура мілко зерниста,тим більше метал зносостійкий.Сталі більш
зносостійкі,ніж чугунки.Лігуючі добавки підвищують
зносостійкість:хром,молібден,нікель зменшують розмір кристала і підвищують
механічні властивості сталей і чугунів.
4.швидкість взаємного переміщення
При сухому терті зі збільшенням швидкості взаємного переміщення знос
збільшується пропорційно.При рідкому терті-чим більша швидкість,тим менший
знос,так як із збільшенням швидкості збільшується товщина масляного клину.
7.Аналітичний метод визначення оптимальних зазорів.
Виходячи із
гідродинамічної теорії змащування
d-діаметр вала
n-число обертів у хвилину
μ-динамічна в*язкість масла
p-питомий тиск
c-коефіцієнт геометричної форми
c=(d+l)/e
де l-довжина підшипника.
У теорії тертя оперують
відносним ексцентриситетом
λ=2е/S
Відомо,що
безрозмірна сила тертя є функцією від λ.
Λопт=0,5=2еопт/S ,звідки lопт=Sопт/4
Визначаємо
оптимальну товщину шару мастила h
Тоді Sопт=0,467d√9nɳ/pc
Згідно
розрахунковому значенню Sопт знаходять посадку на вал.При роботі під тиском у масляному клині
найбільший шпальт буде тоді,коли поверхня вала і підшипника будуть мати
граничні зношування
hгран=δв+δп=δ
δв і δп-середньоквадратична висота нерівностей при зношуванні вала і підшипника.
з другої сторони
Поділимо останнє
рівняння на попереднє рівняння.
На практиці
обирають
Для тихохідних
валів
8.Термічні методи зміцнення. Оджиг і загартування.
Оджиг:
А)повний(850…900С)
Б)неповний(550..600С)
При оджигу деталь
нагрівають в печі до t=600…900С,витримують при цій температурі і охолоджують разом з піччю або у
гаряому піску.Час підігріву 30…60 хвилин на кожні 25м товщини.Витримка 1/5
частину часу нагріву.
Використовують для
середньо вуглецевих конструкційних і легірованих сталей з мето покращення обробки і зняття
внутрішніх напруг.Типові сталі :Сталь 45,50Г.Недоліки:процес дорогий.
Загартування-процес
нагріву деталей більше за температури структурних перетворень,витримка при цій
температурі,потім швидке охолодження в воді,маслі,розчинах солей(KNO3,NaNO3).Загартовують сталі з вмістом вуглецю більш ніж 0,3%.Час нагріву деталі
до температури структурних перетворень 1 година на 25мм товщини.
Розрізняють 2
засоби нагріву:
1.Об*ємний.Деталь
нагрівають у пламеневих або електропечах,або в розчинах росплавлених солей.Після цього охолоджують в
воді чи маслі.Глибина закаляє мого шару до 15мм на сторону.
Недолік такого
нагріву:підвищена твердість поверхневого шару,крихкість деталі.
2.Поверхневий:
А)струм ом високої
частоти(500…10000Гц)
Б)ацетиленокисневим
полум*ям.
Охолоджують деталі
під душем,використовуючи воду або водо-повітряні суміші.
Поверхнева
закалка СВЧ.
1-деталь
2-кондуктор
Проходження
струму через індуктор наводить в деталі струм Фуко.
Індуктор
являє собою обмотку,виготовлену з мідної проволоки,під*єднань до генератора
змінного струму.Другою обмоткою є сама деталь.
Генератори
підвищеної частоти можуть бути машинними(до 3000Гц) тп ламповими(більше
3000Гц).
Переваги:висока
продуктивність,мале по короблення та поводка після загартування.
При
роботі деталі на тертя,застосовується глибина загартованого шару 1,5-2мм.При
роботі на зминання 4-5мм.Стійкість до зношування деталі зростає в 2-4
рази.Охолоджують водою після вимивання індуктору.
Полум*яне
загартування ацетиленокисневим полум*ям.
Схема установки:
1.кисневий балон
2.ацетиленовий
генератор
3.водяний затвор
4.ацетилено-кисневий
пальник
5.деталь
6.насос
7.місткість для за гартувальної
рідини
Глибина
загартування при нагріванні ацетиленокисневим полум*ям 5-7мм.
9.Термічні методи загартування.Нормалізація і відпуск.
Нормалізація-різновид
оджигу.Деталі нагрівають до температури 900С,витримують 4-5 годин і охолоджують
на повітрі.
Використовують для
вирівнювання мікроскладу після цементації,для зняття внутрішніх
напруг.Нормалізують як правило низьколегіровані сталі С=0,1…0,3%
Відпуск
застосовується для деталей,які пройшли загартування.Під час відпуску
нестійкі структури перетворюється на
більш стійкі,знімається внутрішня напруга,зменшується поверхнева
твердість,зростає в*язкість.Відомо 3 види відпуску,в залежності від температури
нагрівання сталі:
-низький
відпуск(150-200С)
-середній
відпуск(350-400С)
-високий
відпуск(500-650С)
Деталі нагрівають
до зазначеної температури,виримують при цій температурі 1-2 години та
охолоджують на повітрі.
Низький відпуск:для
мало вуглецевих сталей,цементованих та загартованих-для зняття внутрішньої
напруги.
Середній
відпуск:підлягають середньо вуглецеві,інструментальні сталі-для підвищення
ударної в*язкості та зменшення поверхневої твердості.
Високий відпуск:для
середньо вуглецевих та конструкційних сталей.
Покращення:це
загартування та високий відпуск.
10.Хіміко-термічна обробка сталей.Цементація
Цементація(насичення
вуглецем)-процес насичення поверхневих шарів мало вуглецевих сталей
вуглецем.Процес цементації полягає в нагріванні сталевих деталей до 900-950С в
середовищі,насиченому вуглецем,витримка в цьому середовищі при температурі,що
задана на протязі часу,який потрібен для отримання необхідної глибини
цементованого шару,потім швидке чи повільне охолодження.Твердість після
цементації 40-45.
Відомі 3 засоби
цементації:
1.Цементація в
твердому карбюризаторі
(Древесне вугілля з
частками 5-6 мм-85% суміші,солі BaCl2,NaCl,KCl-до 15% суміші.)
Деталі складають в
залізний ящик та пересипають сумішшю так,щоб кожна була вкрита шаром до
25мм.Ящик замазують сумішшю вогнестійкої глини-2 частки та 1 частка
піску,доведених до тістоподібного стану.Нагрівають в печі до 900—950С і
витримують 1 годину на отримання 0,15мм товщини цементованого шару.Глибина
цементації 0,5-2мм.
Недоліки:підвищене
запорошення,повільний процес,ускладненість контролю глибини.
2.Цементація в
рідкому середовищі.
(здійснюєть в
розплаві солей NaCN,SiC)
Глибина
цементованого шару 0,2-0,6мм.
2.Газова цементація
Здійснюється в
газах,здобутих при піролізі нафти.
Комментариев нет:
Отправить комментарий