вторник, 11 марта 2014 г.

Експлуатаційні характеристики машин

Експлуатаційні характеристики машин.
Основними показниками є продуктивність,потужність та якість продукції.
Наприклад,знос черв*яка  черв*ячного пресу призводить до вират продуктивності та погіршення якості розплаву полімеру.
Надійність-це здатність об*єкту виконувати задані функції,зберігаючи у часі значення встановлених експлуатаційних показників в заданих межах,відповідних заданим режимам і умовам використання,технічного обслуговування,зберігання і транспортування.
Надійність машини забезпечують бездоганністю її конструкції,технологією виготовлення і експлуатації.
Довговічність-це здатність об*єкту зберігати працездатність до граничного стану при встановленні системі технічного обслуговування і ремонтів.
Граничний стан експлуатації визначається або економічними причинами або порушенням умов безпеки,або виходом машини з заданих меж експлуатаційних параметрів.
Наробка-тривалість або об*єм роботи об*єкта.
Коефіцієнт технічного використання:
Кт.в.=Тб/(Тв+То)=Со/Сб,
Тб-час безвідмовної роботи на протязі року,
То-час простою на ремонті і профілактичному огляді.,
Сб-норма видобутку машини при безвідмовній роботі впродовж року,
Со-дійсна виробка при наявності відмов на протязі року.
2.Фізичний знос.
Фізичний знос машини-результат тимчасового або постійного руйнування  її елементів.В результаті чого машина перетає задовольняти висунутим вимогам.
Визначають фізичний знос:
1роду знос-знос,створюваний при експлуатації під дією навантаження.
2роду-знос устаткування при його зберіганні.
Знос нової деталі=0,знос бракованої деталі 100%.
Знос,обумовлений силами тертя є основним.
Швидкість зносу-це абсолютний знос деталі в часі,виражений в лінійних,масових чи об*ємних одиницях.
Економічною оцінкою фізичного зносу є критерій:
Qp-собівартість ремонту деталі,вузла устатування
Qн-собівартість виготовлення нової деталі
Δ-залишковий фізичний знос,5-8%.
Якщо ɖфіз=100%,то ремонтувати деталь не доцільно.
3.Моральний знос.
Моральний знос устаткування-це нерентабельність його експлуатації по зрівнянню з новим виготовленням устаткування.Визначення морального зносу дав Карл Маркс.
Існують 2 форми:
1.Втрата дійсної вартості в міру того,як машина такої ж конструкції починає виготовлятися дешевше.
2.Втрата дійсної вартості устаткування у зв*язку з появою більш продуктивних машин такого ж призначення.
Економічний критерій морального зносу:
Q-початкова вартість устаткування
Qв-знецінювання початкової вартості під впливом технічного прогресу.
Qзаг-вимірювач загального зносу машин в частинах початкової вартості.
Коефіцієнт Qзаг і Qm розраховуються при підрахунках собівартості ремонтних робіт.
4.Види тертя у машинах.
Робота вузлів машин пов*язана з відносним переміщенням суміжних поверхонь деталей.
Підвищення якості ремонту спирається на знання закономірностей механізму процесу зношування.
Тертя-опір,який виникає при переміщенні деталей,елементів і частин цих елементів.
Сила тертя направлена в сторону,протилежну зрушую чому зусиллю.
Розпізнають тертя внутрішнє і зовнішнє.Внутрішнє тертя виникає при відносному переміщенні частинок самого матеріалу.
Зовнішнє тертя виникає при взаємодії твл,які знаходяться у взаємному приляганні.
Існують різноманітні гіпотези тертя:
1.Гіпотези,які пояснюють тертя механічною взаємодією поверхневих жорсткостей.
2.Гіпотези,які пояснюють тертя молекулярною взаємодією,в результаті  чого виділяється велика кількість теплоти,яка спричиняє роздрібнення окремих кристалів,структурні перевтілення,пластичну деформацію.
3.Гіпотези спільної механіко-молекулярної взаємодії поверхонь тертя.
Зовнішнє тертя розподіляється на тертя ковзання і тертя кочення.
5.Знос деталей машин і його фізична сутність.
 Знос деталей машин проявляється в поступовій зміні форми,розмірів і властивостей матеріалу деталей.
В теперішній час використовується класифікація,яку запропонував Хрущов:
1.Механічний знос
2.Молекулярно-механічний.
3.Корозійно-механічний.
Механічний знос викликається силами тертя при ковзанні однієї деталі по другій
В цьому разі виникає руйнування поверхні в результаті пружних і пластичних деформацій поверхневих прошарків.
При МЗ спостерігається зминання, абразивний знос,втомлювальне зношування. Найсерйозніший вид-абразивний знос.
Спостерігається при роботі таких суміжних деталей,як вал-підшипник,поршень-циліндр,плунжер-ущільнення.
Молекулярно-механічний знос полягає у явищі молекулярного  зцеплення з послідуючим  руйнуванням в цих місцях.
Спостерігається при недостатньому змащенні та щільному контакті поверхонь.
Корозійний знос виявляється  в результаті хімічної або електрохімічної дії на матеріал деталей зовнішнього середовища або перероблюваних продуктів.
Спостерігається роз*їдання поверхонь і поява раковин,метал втрачає механічну міцність.
6.Основні фактори процесу зношування .
На знос деталей устаткування в процесі експлуатації  впливають наступні фактори:
1.граничний тиск на поверхню тертя
Із збільшенням допустимого тиску знос збільшується.При сухому терті швидкість знос пропорційна питомому тиску.
Dm/dt-масова швидкість зносу
C-коефіцієнт пропорційності
P-питомий тиск
2.твердість поверхонь деталей
 Деталь,яку більш важко виготовити роблять більш твердою.Чим більша твердість поверхні,тим вона більш зносостійка.Але при цьому знижується ударна в*язкість  поверхневого шару і знижується втомлю вальна міцність.
3.властивості матеріалів деталей тертя
Чим більше структура мілко зерниста,тим більше метал зносостійкий.Сталі більш зносостійкі,ніж чугунки.Лігуючі добавки підвищують зносостійкість:хром,молібден,нікель зменшують розмір кристала і підвищують механічні властивості сталей і чугунів.
4.швидкість взаємного переміщення
При сухому терті зі збільшенням швидкості взаємного переміщення знос збільшується пропорційно.При рідкому терті-чим більша швидкість,тим менший знос,так як із збільшенням швидкості збільшується товщина масляного клину.
7.Аналітичний метод визначення оптимальних зазорів.
Виходячи із гідродинамічної теорії змащування
d-діаметр вала
n-число обертів у хвилину
μ-динамічна в*язкість масла
p-питомий тиск
c-коефіцієнт геометричної форми
c=(d+l)/e
де l-довжина підшипника.
У теорії тертя оперують відносним ексцентриситетом
λ=2е/S
Відомо,що безрозмірна сила тертя є функцією від λ.
Λопт=0,5=2еопт/S ,звідки  lопт=Sопт/4
Визначаємо оптимальну товщину шару мастила h
Тоді Sопт=0,467d√9nɳ/pc
Згідно розрахунковому значенню Sопт знаходять посадку на вал.При роботі під тиском у масляному клині найбільший шпальт буде тоді,коли поверхня вала і підшипника будуть мати граничні зношування
   hгран=δв+δп=δ
δв і δп-середньоквадратична висота нерівностей при зношуванні вала і підшипника.
з другої сторони
Поділимо останнє рівняння на попереднє рівняння.
На практиці обирають  
Для тихохідних валів  
8.Термічні методи зміцнення. Оджиг і загартування.
Оджиг:
А)повний(850…900С)
Б)неповний(550..600С)
При оджигу деталь нагрівають в печі до t=600…900С,витримують при цій температурі і охолоджують разом з піччю або у гаряому піску.Час підігріву 30…60 хвилин на кожні 25м товщини.Витримка 1/5 частину часу нагріву.
Використовують для середньо вуглецевих конструкційних і легірованих  сталей з мето покращення обробки і зняття внутрішніх напруг.Типові сталі :Сталь 45,50Г.Недоліки:процес дорогий.
Загартування-процес нагріву деталей більше за температури структурних перетворень,витримка при цій температурі,потім швидке охолодження в воді,маслі,розчинах  солей(KNO3,NaNO3).Загартовують сталі з вмістом вуглецю більш ніж 0,3%.Час нагріву деталі до температури структурних перетворень 1 година на 25мм товщини.
Розрізняють 2 засоби нагріву:
1.Об*ємний.Деталь нагрівають у пламеневих або електропечах,або в розчинах  росплавлених солей.Після цього охолоджують в воді чи маслі.Глибина закаляє мого шару до 15мм на сторону.
Недолік такого нагріву:підвищена твердість поверхневого шару,крихкість деталі.
2.Поверхневий:
А)струм ом високої частоти(500…10000Гц)
Б)ацетиленокисневим полум*ям.
Охолоджують деталі під душем,використовуючи воду або водо-повітряні суміші.
Поверхнева закалка СВЧ.
1-деталь
2-кондуктор
Проходження струму через індуктор наводить в деталі струм Фуко.
Індуктор являє собою обмотку,виготовлену з мідної проволоки,під*єднань до генератора змінного струму.Другою обмоткою є сама деталь.
Генератори підвищеної частоти можуть бути машинними(до 3000Гц) тп ламповими(більше 3000Гц).
Переваги:висока продуктивність,мале по короблення та поводка після загартування.
При роботі деталі на тертя,застосовується глибина загартованого шару 1,5-2мм.При роботі на зминання 4-5мм.Стійкість до зношування деталі зростає в 2-4 рази.Охолоджують водою після вимивання індуктору.
Полум*яне загартування ацетиленокисневим полум*ям.
Схема установки:
1.кисневий балон
2.ацетиленовий генератор
3.водяний затвор
4.ацетилено-кисневий пальник
5.деталь
6.насос
7.місткість для за гартувальної рідини
Глибина загартування при нагріванні ацетиленокисневим полум*ям 5-7мм.
9.Термічні методи загартування.Нормалізація і відпуск.
Нормалізація-різновид оджигу.Деталі нагрівають до температури 900С,витримують 4-5 годин і охолоджують на повітрі.
Використовують для вирівнювання мікроскладу після цементації,для зняття внутрішніх напруг.Нормалізують як правило низьколегіровані сталі С=0,1…0,3%

Відпуск застосовується для деталей,які пройшли загартування.Під час відпуску нестійкі  структури перетворюється на більш стійкі,знімається внутрішня напруга,зменшується поверхнева твердість,зростає в*язкість.Відомо 3 види відпуску,в залежності від температури нагрівання сталі:
-низький відпуск(150-200С)
-середній відпуск(350-400С)
-високий відпуск(500-650С)
Деталі нагрівають до зазначеної температури,виримують при цій температурі 1-2 години та охолоджують на повітрі.
Низький відпуск:для мало вуглецевих сталей,цементованих та загартованих-для зняття внутрішньої напруги.
Середній відпуск:підлягають середньо вуглецеві,інструментальні сталі-для підвищення ударної в*язкості та зменшення поверхневої твердості.
Високий відпуск:для середньо вуглецевих та конструкційних сталей.
Покращення:це загартування та високий відпуск.
10.Хіміко-термічна обробка сталей.Цементація
Цементація(насичення вуглецем)-процес насичення поверхневих шарів мало вуглецевих сталей вуглецем.Процес цементації полягає в нагріванні сталевих деталей до 900-950С в середовищі,насиченому вуглецем,витримка в цьому середовищі при температурі,що задана на протязі часу,який потрібен для отримання необхідної глибини цементованого шару,потім швидке чи повільне охолодження.Твердість після цементації 40-45.
Відомі 3 засоби цементації:
1.Цементація в твердому карбюризаторі
(Древесне вугілля з частками 5-6 мм-85% суміші,солі BaCl2,NaCl,KCl-до 15% суміші.)
Деталі складають в залізний ящик та пересипають сумішшю так,щоб кожна була вкрита шаром до 25мм.Ящик замазують сумішшю вогнестійкої глини-2 частки та 1 частка піску,доведених до тістоподібного стану.Нагрівають в печі до 900—950С і витримують 1 годину на отримання 0,15мм товщини цементованого шару.Глибина цементації  0,5-2мм.
Недоліки:підвищене запорошення,повільний процес,ускладненість контролю глибини.
2.Цементація в рідкому середовищі.
(здійснюєть в розплаві солей NaCN,SiC)
Глибина цементованого шару 0,2-0,6мм.
2.Газова цементація
Здійснюється в газах,здобутих при піролізі нафти.



Комментариев нет:

Отправить комментарий