Мовознавство
як наука. Методологічна основа мовознавства.
План
1.Мовознавство
як наука про мову. Види мовознавства. Предмет і проблематика мовознавства.
Зв’язок мовознавства з іншими
дисциплінами.
2. Основні теорії щодо походження мови.
3. Загальна характеристика мовознавчих методів. Описові
методи дослідження мови.
4. Реконструктивні
методи дослідження мови. Індукція та дедукція.
5. Сутність
розвитку мови. Поняття про синхронію та діахронію.
Питання:
1. Як Ви розумієте, що таке мова? Розкрийте антинаукові
пояснення виникнення мови представниками біологічного, психологічного напрямів.
Мова як суспільне явище.
2. Чому звукова мова є найважливішим засобом спілкування
людей? Чи існують інші засоби
спілкування? Розкажіть про вербальні і невербальні засоби спілкування.
Практичні завдання:
1.
Поясніть і мотивуйте прикладами думку про те, що „від
початку ХХ ст. мовознавча теорія зробила новий крок уперед: об’єктом
дослідження стає мова людства у трьох її аспектах – взаємозв’язках мови з
мисленням, мова і суспільство, структура мови” (В.М.Русанівський).
2.
Наведіть (письмово) висловлення видатних письменників,
діячів культури і науки про місце, роль і значення мови в суспільстві.
3.
Поясніть суть застереження вченого: "Коли тим чи
іншим методам починають надавати загальнометодологічного, філософського
значення, мирному співіснуванню напрямів кладеться кінець, бо інакше наукова
терпимість, необхідна для прогресу обертається на безпринципність, яка може
тільки гальмувати розвиток науки"
(Ф.П.Філін).
Практичне
заняття № 2.
Т е м а. Мова і мислення. Мова і мовлення. Функції
мови.
П и т а н н я:
1. Що таке мислення? Що таке свідомість? Охарактеризуйте
діалектичну єдність мови і мислення в процесі їх виникнення і розвитку.
2. Типи мислення. В чому помилковість "гіпотези Сепіра
– Уорфа"?
3. Поясніть характер взаємозв'язків між мовою і мовленням.
4. Коли і чому факти мовлення стають фактами мови? Укажіть
на спільне і відмінне, що характерні для існуючого мовлення і писемної мови;
мовлення усного літературного і діалектного.
Поняття "внутрішнє мовлення", його типи.
5. Назвіть основну функцію мови. Які структурні елементи
мови виконують комунікативну функцію? Поясніть прикладами положення про те, що
мова виконує мислеоформлюючу функцію.
6. Укажіть основні, характерні риси, властиві функціям
мови: репрезентативній, акумулятивній, емоційній, експресивній, імпресивній. Чи
виявляються ці функції постійно в процесі використання мови? Наведіть приклади
використання факультативних функцій мови.
7. Назвіть основні розділи мовознавства в їх ієрархічній
послідовності та базові терміни в кожному з них. Основні одиниці мови та їх
функції.
Практичні
завдання:
1. Яка частина
наведеного нижче матеріалу ( і чому) виконує функції:
а) називну; б) комунікативну?
І. Слава твоя; вся прозора від мислі; любов’ю рясна і
червона; пісня з земного вкраїнського лона; людям на серце на душу, на очі; із
грозою симфоній, із Гонтою темної ночі; криком Прометеєвим; з садочком вишневим
край хати; Тарасову пісню.
ІІ. Устає твоя слава, вертає салютом стокрилим,
Обнімися з Гомером, чоломкайся, брате, з Сократом.
Вся прозора від мислі, любов’ю рясна і червона –
Не вмира твоя пісня з земного вкраїнського лона;
Прищепилася людям на серце, на душу, на очі,
З Прометеєвим криком, з садочком вишневим край хати.
Не підходьте тирани, - ховайте сокири й догмати! (А.
Малишко)
Практичне заняття № 3.
Тема. Фонетичний рівень мовної системи.
План
1. Поняття про фонеми.
Алофони фонем.
2. Комбінаторні та позиційні зміни
звуків.
3. Асиміляція і дисиміляція
звуків (регресивна і прогресивна, контактна і дистантна).
Питання.
1. Охарактеризуйте особливості асимілятивних
і дисимілятивних змін звуків. Наведіть приклади таких змін у рідній та
іноземній мовах.
2. Які їх наслідки.
Практичні завдання.
1. Запишіть фонетичною і фонематичною
транскрипціями текст. На основі цього зробіть висновок про їх диференційні
ознаки.
У нас є часточка
від кожного куточка рідного краю. Забути свій край, забути свою Батьківщину —
означає забути все те, з чого ти сам створений.
Забути мову,
звичаї рідного краю, його людей — означає відрубати шматок живої плоті від
самого себе, скалічити свою душу.
Забути рідний краї — позбутися коріння, що зв'язує людину з минулим. Знищивши цей корінь, людина, перелітаючи
з місця на місце, ніде не знаходить собі притулку. Вона вже не може плідно
працювати, не може повноцінно розвиватися. Вона не може передати свої знання
молодому поколінню, бо вже забула все, чого навчило її життя. Вона поступово
втрачає свою особистість і гине, хоч інколи зовні це непомітно.
Підкресліть слова, у яких відбулися
асимілятивні чи дисимілятивні зміни.
ПИТАННЯ
ДЛЯ САМОКОНТРОЛЮ
1. Предмет і основні розділи мовознавства.
2. Зв’язок мовознавства з іншими дисциплінами.
3. Методи лінгвістичних досліджень.
4. Природа і сутність мови.
5. Основні функції мови.
6. Мова і суспільство.
7. Знаковий характер мови.
8. Мова і мислення.
9. Мова і мовлення.
10. Система і структура мови. Основні одиниці мови та їх
функції.
11. Синхронія і діахронія.
12. Походження мови. Гіпотези про походження мови.
13. Диференціація й інтеграція як основні процеси в
розвитку мови.
14. Основні етапи розвитку мов. Поширення мов.
Надплемінні мови.
15. Національна мова. Шляхи формування національних мов.
16. Літературна мова, її виникнення й основні ознаки.
17. Загальна характеристика мов світу.
18. Сутність порівняльно-історичного методу дослідження.
19. Генеалогічна класифікація мов.
20. Загальна характеристика найпоширеніших мовних сімей.
21. Споріднені мови. Мовна сім’я, група. Мовні союзи.
22. Фонетика як лінгвістична дисципліна.
23. Звуки мови як фізичне явище.
24. Фізіологічний аспект у характеристиці звуків.
25. Класифікація голосних звуків.
26. Класифікація приголосних звуків.
27. Членування мовленнєвого потоку.
28. Основні фонетичні одиниці.
29. Склад. Основні теорії складу.
30. Просодичні засоби мовлення. Наголос.
31. Характеристика інтонації.
32. Фонологія. Звуки і фонеми.
33. Диференційні та інтегральні ознаки фонем.
34. Позиції фонем. Алофони. Виділення фонем у слові.
35. Фонологічна система мови.
36. Позиційні фонетичні зміни.
37. Комбінаторні фонетичні зміни.
38. Спонтанні та фонетично не зумовлені зміни звуків.
39. Фонетичні закони. Орфоепія.
40. Мова і письмо. Етапи розвитку письма.
41. Алфавіт. Графіка.
42. Орфографія. Основні принципи правопису.
43. Транскрипція. Транслітерація.
44. Лексикологія. Розділи лексикології.
45. Слово як одиниця мови.
46. Лексичне значення. Типи лексичних значень.
47. Слово і лексема.
48. Слово і поняття. Виникнення назв.
49. Багатозначність.
50. Типи перенесення значення.
51. Омоніми. Суміжні з омонімією явища.
52. Синоніми. Класифікація синонімів.
53. Антоніми. Класифікація антонімів.
54. Гіперо-гіпонімія і лексична конверсія.
55. Лексико-семантична система мови.
56. Парадигматичні та синтагматичні відношення.
57. Типи слів за сферою вживання. Активна та пасивна
лексика.
58. Соціальна диференціація лексики.
59. Табу та евфемізми.
60. Стилістичне розшарування лексики.
61. Стилістично забарвлена лексика.
62. Слова в семантичному полі.
63. Історичні зміни в лексиці.
64. Архаїзми та історизми.
65. Неологізми. Різновиди неологізмів.
66. Запозичення. Різновиди запозичень.
67. Способи збагачення словникового складу.
68. Етимологія як розділ мовознавства.
69. Фразеологія як розділ мовознавства.
70. Типи фразеологічних одиниць.
71. Лексикографія.
72. Основні типи словників__
73. Граматика. Граматичні рівні мови.
74. Граматичне значення.
75. Основні граматичні категорії.
76. Лексико-граматичні розряди (категорії).
77. Внутрішня структура слова. Морфеми.
78. Поняття морфеми. Види морфем.
79. Граматична форма слова.
80. Синтетичні способи вираження граматичних значень.
81. Аналітичні способи вираження граматичних значень.
82. Зміни у внутрішній структурі слова.
83. Історична змінність способів і засобів вираження
граматичних
значень.
84. Частини мови. Критерії виділення частин мови.
85. Характеристика основних частин мови.
86. Словосполучення. Типи словосполучень.
87. Синтаксичні зв’язки слів.
88. Речення та його ознаки.
89. Актуальне членування речення.
90. Типологічна класифікація мов.
Орієнтовні
питання для підсумкового контролю
1. Мовознавство як наука. Проблеми
загального мовознавства.
2. Місце мовознавства в системі наук.
3. Методи вивчення мов. Синхронія і
діахронія у вивченні мов.
4. Мова і суспільство.
5. Функції мови.
6. Мова як історичне явище.
7. Специфіка мови як соціального явища.
8. Давні спроби пояснення походження мов
і їхня наукова неспроможність.
9.Зовнішні і внутрішні чинники розвитку
мов.
10. Диференціація й інтеграція – основні процеси розвитку мов.
11. Інтеграція мов. Субстрат, суперстрат
і адстрат.
12. Утворення національних мов і різні
шляхи їх формування.
13. Структурні рівні мови: фонетика,
лексика і граматика.
14. Творення звуків людської мови.
Артикуляція звука й артикуляційна база.
15. Акустичні властивості звуків.
16. Фонетичне членування мовленнєвого
потоку (фраза, такт, склад, звук).
17. Склад, типи складів. Наголос і його
типи.
18. Принципи класифікації голосних
звуків.
19. Принципи класифікації приголосних
звуків.
20. Поняття про фонеми. Алофони фонем.
21. Комбінаторні та позиційні зміни
звуків.
22. Асиміляція і дисиміляція звуків
(регресивна і прогресивна, контактна і дистантна).
23. Порівняльна характеристика
фонетичних систем рідної та інших (власний вибір) мов.
24. Звукова мова і письмо. Значення
письма в розвитку суспільства.
25. Орфографія, її основні принципи.
26. Розділи
лексикології: семасіологія, лексикологія, фразеологія, етимологія, ономастика і
лексикографія.
27. Слово – основна
значуща одиниця мови.
28. Лексичне значення слова.
29. Багатозначність слова. Пряме й
переносне значення.
30. Типи перенесень значень слів.
31. Різні шляхи і способи лексичних
запозичень.
32. Мовний пуризм, його позитивні й
негативні ознаки.
33. Історичні зміни словникового складу
мови. Історизми й архаїзми.
34. Етимологія. Принципи і прийоми
етимологічних досліджень.
35. Терміни і загальновживані слова.
Джерела термінології.
36. Стилістичне розшарування
словникового складу.
37. Синонімія. Типи синонімів.
38. Антоніми й антонімічне вживання
слів.
39. Омоніми, їх типи. Пароніми.
40. Фразеологія. Класифікація
фразеологізмів.
41. Принципи поділу слів за частинами
мови.
42. Лексикографія. Основні типи
лінгвістичних словників.
43. Граматика, її роль у мові.
44. Лексичне і граматичне значення, їх
відмінність.
45. Види морфем.
46. Словосполучення. Речення, його
основні ознаки.
47. Структура речення як основного
мовного знака.
48. Класифікація речень.
49. Порівняльно-історичний метод
вивчення мов.
50. Ознаки генеалогічної спорідненості
мов.
51. Генеалогічна класифікація мов.
52. Загальна характеристика
індоєвропейської сім’ї мов.
53. Слов’янська і балтійська групи мов.
54. Германська група мов.
55. Романська група мов.
Список рекомендованої
літератури
Основна
1. Бацевич Ф. С. Основи комунікативної лінгвістики / Бацевич Ф. С. — К., 2004.
2. Білецький А. О. Про мову й мовознавство / Білецький А. О. — К., 1996.
3. Булатецька Л. І. Теорія і теоретизація у лінгвістиці / Булатецька Л. І. — Вінниця, 2004.
4. Булатецька Л. І. Лингвистика в таблицах и схемах / Булатецька Л. І. — Минск, 2003.
5. Ганич Д. І. Словник лінгвістичних термінів / Ганич Д. І., Олійник І. С. — К., 1985.
6. Донець Л. С. Вступ до мовознавства: Практикум / Донець Л. С., Мацько Л. І. — К., 1989.
7. Залевская А. А. Введение в психолингвистику / Залевская А. А. — М., 2000.
8. Калабина С. И. Практикум по курсу “Введение в языкознание” / Калабина С. И. — М., 1985.
9. Камчатнов А. М. Введение в языкознание / Камчатнов А. М., Николина Н. А. — М., 2001.
10. Карпенко Ю. О. Вступ до мовознавства / Карпенко Ю. О. — К.; Одеса, 1991.
11. Кісь Р. Мова, думка і культурна реальність(від О. Потебні до
гі-
потези мовного релятивізму) / Кісь Р. — Л., 2002.
12. Кондратов Н. А. и др. Сборник задач и
упражнений по введению в языкознание / Кондратов Н. А. — М., 1991.
13. Кочерган М. П. Вступ до мовознавства / Кочерган
М. П. — К., 2005.
14. Кочерган М. П. Загальне мовознавство / Кочерган
М. П. — К., 2003.
15. Левицький Ю. М. Мови світу: Енциклопед. Довід.
/ Левицький Ю. М. — Л., 1998.
/ Левицький Ю. М. — Л., 1998.
16. Лингвистический энциклопедический словарь. —
М., 1990.
17. Лінгвістичний аналіз: Практикум / За ред. Г.
Р. Передрій. — К., 2005.
19. Маслов Ю. С. Введение в языкознание / Маслов
Ю. С. — М., 1987.
Додаткова
20. Мови Європейського культурного ареалу:
розвиток і взаємодія. — К., 1995.
21. Мурат В. П. Введение в языкознание: Метод.
указания для студ. филол. ф-тов ун-тов / Мурат В. П. — М., 1988.
22. Науменко А. М. Філологічний аналіз тексту
(основи лінгвопоетики) / Науменко А. М. — Вінниця, 2005. 23.
23. Норман Б. Ю. Сборник задач по введению в языкознание / Норман Б.
Ю. —
Минск, 1989.
24. Перебийніс В. І. Статистичні методи для
лінгвістів / Перебийніс В. І. — Вінниця, 2002.
25. Полюжний М. М. Курс лекцій з
лінгвоісторіографії / Полюжний М. М. — Вінниця, 2004.
26. Семчинський С. В. Загальне мовознавство / Семчинський
С. В. — К., 1996.
27. Сопоставительная грамматика русского и
украинского языков. — К., 2003.
28. Степанова Л. Г. Итальянская лингвистическая
мысль ХІV–ХVІ
веков (от Данте до позднего Возрождения) / Степанова
Л. Г. — СПб., 2000.
29. Сучасна українська літературна мова / М. Я.
Плющ, С. П. Шевченко, Н. Я. Грипас. — К., 2001.
30. Теоретические основы классификации языков мира.
— М., 1980.
31. Тищенко К. Метатеорія мовознавства / Тищенко
К. — К., 1996.
32. Ткаченко О. Українська мова і мовне життя
світу / Ткаченко О. — К., 2004.
33. Шевельов Ю. Портрети українських мовознавців /
Шевельов Ю. — К., 2002.
34. Штерн І. Б. Вибрані топіки та лексикон
сучасної лінгвістики: Ен-
циклоп. слов. / Штерн І. Б. — К., 1998.
35. Шульжук К. Ф. Синтаксис української мови / Шульжук
К. Ф. — К., 2004.
36. Ющук І. П. Вступ до мовознавства / Ющук І.
П. — К., 2000.
Комментариев нет:
Отправить комментарий